Over mijn werk
“Schoonheid zien in wat imperfect, oud, bescheiden en authentiek is. “
Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor oude spullen. Voorwerpen waar het verstrijken van de tijd aan af te zien is.
De ruwheid van hout dat is verweerd; de patronen en kleuren op een oude muur; de structuur en verschillende tinten oranje en bruin van een verroest stuk ijzer.
De imperfectie en kleuren die ontstaat door veroudering van voorwerpen en materialen vind ik interessant. Het vertelt als het ware het verhaal van het voorwerp.
De laatste tijd hoor je vaak over wabi sabi, een eeuwenoude Japanse filosofie en esthetiek. In het kort zeggen zij:
“Schoonheid zien in wat imperfect, oud, bescheiden en authentiek is.“
Niet alleen voor de vorm, ook het materiaal (klei) en de eenvoudige vormen van mijn werk passen binnen de filosofie en esthetiek van wabi-sabi *)
Alternatieve stooktechnieken geven de kleuren en willekeurige patronen die goed daarbij aansluiten.
De afgelopen jaren heb ik me gespecialiseerd in saggar firing in een elektrische oven.
Ik gebruik voornamelijk drukmallen om het werk op te bouwen, zodat ik meer controle heb op de vorm. Ik maak eenvoudige vormen die soms aan oude kookpotten doen denken.
Een aantal werken zijn na de biscuitstook (opzettelijk) gebroken en na de saggar firing weer in elkaar gezet. Dit verwijst naar oude potten uit opgravingen die ook weer in elkaar gezet zijn en waarvan elk deel net een beetje anders is.
Mijn uitdaging is om steeds (nieuwe) mogelijkheden te vinden die het ‘gevoel’ van wabi-sabi weergeven.
*) Wabi sabi is veel meer dan dit. Het is een met de cultuur verbonden filosofie en esthetiek, die onmogelijk in een zin te beschrijven is.