Jolanda van de Grint web

foto: Karla Hoffman

De schoonheid van imperfectie.

Wanneer ik een scherf of een ander voorwerp vind, aangetast door zand en water, verroest, verkleurd, vraag ik me vaak af: waar komt het vandaan? Hoe oud is het? Wat is het verhaal erachter? Die sfeer, die imperfectie, vind ik heel mooi.

Bekijk voorbeelden bij 'inspiratie'

Die sfeer wil ik terug laten komen in mijn werk. In mijn zoektocht naar passende stooktechnieken kwam ik uit bij saggar firing. Op deze stooktechniek heb ik wel invloed, maar geen controle.
De imperfectie is te zien in de willekeurige patronen en kleuren. 
In mijn nieuwere werk breek ik de vormen na de biscuit stook en stook ze los in de saggar. Daarna zet ik ze weer in elkaar. De onderbroken patronen die zo ontstaan doen denken aan opgegraven stukken keramiek.

De sfeer van mijn werk raakt aan wabi-sabi, een Japanse filosofie en esthetiek die er vanuit gaat dat perfectie niet bestaat. 

 

 

CV

Jolanda van de Grint (Heerlen, 1961) studeerde in 1984 af aan de lerarenopleiding handvaardigheid, met als hoofdvak keramiek. Haar afstudeerwerk bestond uit klein werk van porselein. Na jaren andere bezigheden te hebben gehad, kwam ze in 2006 weer terug bij keramiek om het nooit meer los te laten.
Ze geeft masterclasses saggar firing in Nederland en BelgiĆ« en schreef het boek "Saggar firing in een elektrische oven".
In 2018 werd ze op basis van haar werk uitgekozen voor een artist-in-residence in Paonia, Colorado in de Verenigde Staten.

Wabi-sabi

Wabi-sabi is een Japanse esthetiek die teruggaat tot de 15e eeuw. In het kort is wabi-sabi:

"dat wat imperfect, oud, bescheiden en authentiek is".

Het omvat echter veel meer dan deze korte definitie. Het gaat over het waarderen van de schoonheid in kleine dingen, het aanvaarden dat alles tijdelijk is en dat perfectie niet bestaat.

Wabi-sabi websites