Gebroken

 kintsugi21

Voorbeeld van Kintsugi

saggar; kintsugi

Eigen werk (21 cm hoog, € 150,-)


Het creatieve proces laat zich niet altijd sturen. Hoewel ik nog zeker iets met het landen-thema ga doen, ben ik nu op de 'archeologische toer' gegaan, iets wat al langer in mijn hoofd zat.

In elk (archeologisch) museum waar ik opgegraven keramische potten zie, vind ik de potten die weer in elkaar gezet zijn het mooist. Niet alleen vanwege de vaak eenvoudige vorm en de aardse kleuren, maar vanwege het bij elkaar brengen van stukjes die zolang van elkaar gescheiden waren en de willekeurige lijnen die daardoor ontstaan. Elke pot wordt daardoor uniek.

In Japan worden kapotte kopjes, als het even kan, gelijmd. De naad wordt daarna nog eens benadrukt met goudverf. Deze techniek heet kintsugi ('goud' en 'herstel'). Het past heel goed in de filosofie van wabi-sabi die (o.a.) de schoonheid wilt laten zien in imperfectie. Met dit idee wilde ik iets doen, zonder het na te maken.

Ik was hier een tijd geleden al mee bezig, in combinatie met saggarfiring, maar nu ik die techniek beter beheers is het een goed moment om op dat idee door te gaan. De vormen die ik maak, breek ik om de stukken daarna afzonderlijk te stoken in de saggar. Door ze daarna weer aan ekaar te zetten ontstaan er onderbroken patronen op het werk. Hierdooor zijn ook de lijnen zichtbaar, zonder ze met kleur te benadrukken.

De eerste werken zijn klaar en ik ben heel tevreden. Het opent weer nieuwe mogelijkheden en misschien ga ik het wel combineren met het landen-thema.